1. Prioritou číslo jedna je pro osadní výbor stav kanalizace na Novém Ransku. V tuto chvíli jsou pouze dvě ulice napojené do splaškové kanalizace ústící do malé čističky v areálu slévárny. Historicky bylo toto napojení uděláno z důvodu "dostatečného nakrmení" splašky do čističky. Osadní výbor nezná právní vztahy, tj. komu tato čistička patří, kdo ji obhospodařuje, zda jsou vedeny kontroly, zda a jak je tato čistička vůbec funkční. Chceme se vyhnout i problémům do budoucna; nechceme, aby obec byla závislá na soukromém subjektu. Zbylá část "Sebranky" je napojena přímo do řeky Doubravky, druhá strana Nového Ranska je napojena přímo do potoků vedoucích z lesa do Doubravky. Tento stav považujeme v dnešní době za absolutně nepřijatelný, dochází k výraznému poškozování přírody. Dále chceme obyvatele Nového Ranska ochránit do budoucna před nutností instalace soukromých čističek odpadních vod pro každý jednotlivý rodinný dům. Seznámili jsme se s návrhy řešení kanalizace, od pana místostarosty jsme obdrželi dvě varianty. Vybrali jsme variantu Gravitační kanalizace s výtlakem do Ždírce: Této variantě dáváme přednost. Měla by být levnější, lze využít i části současné splaškové kanalizace. Podmínkou ale je pročištění současné kanalizace a její kontrola. Po napojení několika úseků by mělo jít relativně dobře vybudovat novou tlakovou část. Této variantě dáváme přednost i proto, že dalším požadavkem Nového Ranska bude řešení starých rozvodů vody a následně povrchů ulic. Požadavek na MěÚ: žádáme o co nejrychlejší zařazení řešení kanalizace Nového Ranska do investičních akcí.
2. Napojení Nového Ranska cyklostezkou na Javorku Toto je naše druhá priorita. Vzhledem k aktuální dopravě na silnici I34 mezi Havlíčkovým Brodem a Ždírcem na Doubravou a zúžením prostoru pro chodce při nedávné opravě silnice, je nejen jízda na kole po silnici, ale i chůze, velmi nebezpečná. Jak pro obyvatele Nového Ranska, tak pro mnoho obyvatel Ždírce nad Doubravou, tak pro další cyklisty by vybudování stezky bylo zcela jistě vnímáno jako velmi přínosné. Jedná se o relativně krátký úsek od čekárny po odbočku na "Javorku". Navíc moudrým rozhodnutím vedení města v minulých letech je již vybudován most přes potok u slévárny. Jsme přesvědčeni, že tento krátký úsek velmi pomůže jak chodcům v procházkách do lesa, tak to bude skvělé rozšíření stávající sítě cyklostezek na území města. Požadavek na MěÚ: žádáme o co nejrychlejší zařazení vybudování cyklostezky do investičních akcí.
3. Dopravní situace na území Nového Ranska: - Úsekové měření: osadní výbor vítá informace o rozhodnutí vedení města ohledně vybudování úsekového měření. Navrhujeme úsek od cedule k ceduli, tj. od začátku Nového Ranska ze směru od Havlíčkova Brodu, po úsek těsně za řekou Doubravkou. Chápeme nutnost "vydělat si na sebe" provoz úsekového měření, ale bereme toto celé především jako psychologický nátlak na řidiče kvůli snížení rychlosti a zvýšení bezpečnosti dopravy. Mezi úsekem od řeky ke křižovatce u benzinové pumpy nevidíme nutnost měření, už s ohledem na budoucí řešení dopravní situace mezi touto křižovatkou a kruhovým objezdem. Požadavek na MěÚ: žádáme o zařazení vybudování úsekového měření do investičních akcí. - Odhlučňovací stěna: obyvatelé Nového Ranska se dotazují na možnost vybudování odhlučňovací stěny po pravé straně silnice ve směru ze Ždírce. Dotaz na MěÚ: kdo rozhoduje o vybudování odhlučňovací stěny? - - Návrh řešení křižovatky na Pikulce atd. Osadní výbor vítá návrh řešení této dopravní situace prezentovaný na posledním zastupitelstvu. Především se nám líbí nové přechody u kruhového objezdu a benzinové pumpy. Toto řešení umožní pěším mnohem bezpečnější cestu jak do spodní části Ždírce, tak do Alberta. Za toto řešení děkujeme vedení města. Zároveň ale upozorňujeme na možný problém do budoucna – předpokládáme, že toto řešení výrazně zpomalí provoz mezi Ždírcem a Brodem. Vzhledem k tomu, že již nyní je mnohdy několikaminutový problém s vjetím do hlavní silnice z levé i pravé strany Ranska, tak se toto může v budoucnu stát velmi výrazným problémem, který se bude muset řešit.
Cesta mezi Novým Ranskem a Pobočákem. Na veřejné schůzi v prosinci občané Nového Ranska opětovně vyjádřili nesouhlas s aktuálním stavem, byť si o aktuálním řešením rozhodli sami. Osadní výbor se k této věci staví takto: respektujeme současný stav, ale přednost dáváme vjezdu pouze na povolení MěÚ. V tuto chvíli je tato cesta využívána především pro procházky jak dětmi, maminkami s kočárky, tak staršími lidmi. A to i obyvateli Ždírce. Dále je využívána cyklisty. Vzhledem k tomu, že nikdo nekontroluje rychlost vozidel, je pravděpodobně otázkou času, kdy dojde k nějakému neštěstí. Doufáme, že vybudováním nového napojení Na Pikulce se i tato situace zklidní. Dotaz na MěÚ: jaký má vedení města postoj k provozu mezi Novým Ranskem a Pobočákem? -
Doprava na "Sebrance", tj. v historicky starší části Nového Ranska. Osadní výbor seznámil občany na veřejné schůzi s nutností omezit parkování na obecních komunikacích a přilehlých pozemcích. Přes protesty občanů jsme si následně vynutili dodržování této praxe. V tuto chvíli je situace mnohem lepší. Za stěžejní bereme pravidlo: Musí projet pluh, sanitka a hasiči! Zamítli jsme návrh občanů vytvořit v této části Obytnou zónu. Požadujeme označit a zavést maximální rychlost 30 km/hod. Požadujeme zamezit vjezdu vozidlům nad 3,5 t. Chápeme, že tím omezíme zemědělce, ale situace se opravdu musí změnit. Zemědělci používají tak těžkou techniku, že jí likvidují povrch ulic. Domníváme se, že mohou k vjezdu na pozemky využít sjezd u Pujmanky, pod lesem "Kominík", u železničního přejezdu "17", případně z ulice "K Trnávce". Problémem vozidel zemědělců je jednak jejich váha, jednak rychlost, kterou v obci jezdí. Obáváme se o možnost neštěstí při střetu s dětmi na kolech atd., chceme ale tuto situaci vyřešit ke spokojenosti všech. Požadavek na MěÚ: žádáme o vyvolání jednání se zástupci zemědělců za účasti osadního výboru. Žádáme o zavedení omezení rychlosti do 30 km/hod. Žádáme o zamezení vjezdu vozidel nad 3,5 t. -
Autobusová doprava. Osadní výbor prosí městský úřad o zajištění dopravní obslužnosti alespoň jednou denně do Chotěboře a zpět. V tuto chvíli ranní autobus nenavazuje na spoj ze Ždírce do Chotěboře. Především starší občané potřebují navštívit i odborné lékaře, většinou v Chotěboři. Nyní musí pěšky do Ždírce, a to je v případě zdravotních problémů pro mnohé z nich velkým problémem. Bohužel změnou jízdního řádu před několika lety a t ím, že se nikdo neozval, tato situace trvá. Požadavek na MěÚ: Zajistit přímé napojení autobusů z Nového Ranska do Chotěboře.
4. Svoz odpadu Osadní výbor na veřejné schůzi vysvětlil četné dotazy občanů. Kvůli prodeji pozemků, na kterých jsou umístěny kontejnery pro část Ranska směrem k Pobočáku, je nutné vyřešit budoucí stav. Dotaz na MěÚ: jaký má vedení města postoj k vyřešení situace se zajištěním pozemků pro kontejnery. V části "Sebranky" jsme si vyříkali situaci s dotčenými podnikatelskými subjekty tak, aby do budoucna neblokovali kontejnery především na plast svým odpadem. V této části navrhujeme do budoucna toto nové rozložení kontejnerů: Osadní výbor pověřil Jana Pejřimovského jednáním s technickými službami města ohledně možnosti uložení dvou velkých kontejnerů. Jeden pro trávu, druhý pro ostatní bioodpad, a to ve vegetačním období. Dotaz na MěÚ: jaký má vedení města postoj ke změně skladby kontejnerů a k požadavku uložení dvou dalších kontejnerů na bioodpad?
5. Další úkoly pro Osadní výbor: - - - - - - Osadní výbor zajistí uvolnění WiFi v místní hasičárně tak, aby nebyla blokována (komunikace s MěÚ a panem Otradovským)
Osadní výbor bude nadále řešit finanční věci tak, že členové osadního výboru na zasedání osadního výboru předloží požadavek, osadní výbor požadavek schválí a předseda osadního výboru požádá o schválení MěÚ. Teprve po schválení MěÚ dojde k nákupu požadované věci nejlépe přímo MěÚ, nebo k proplacení na účet člena osadního výboru, ale vždy po předložení kupních dokladů. Osadní výbor se chce vyhnout zbytečným třenicím, které vznikají při nákupu dopředu a následným jednáním s MěÚ.
Osadní výbor zlepší komunikaci s občany Nového Ranska – vyřeší novou vývěsní tabuli (úřední desku), případně možnost facebooku pro informování všech občanů o aktuálním stavu, ale i o přenosu informací z MěÚ, případně infocentra o kulturních akcích atd.
Osadní výbor projedná na základě požadavků občanů s MěÚ stav rozhlasového vysílání.
Osadní výbor začne jednat s MěÚ Ždírec i Sobíňov ohledně napojení stezek, cyklostezek mezi Novým Ranskem a Sobíňovem, o možnosti rekultivace řeky Doubravy apod.
Osadní výbor si přesněji vymezí kompetence s SDH Nové Ransko, především v oblasti pořádání a financování kulturních akcí.
Osadní výbor Nové Ransko prosí MěÚ, aby veškerou komunikaci ohledně Nového Ranska směroval přímo na: Lenka Pešavová, lenka.pesavka@seznam.cz, 776 647 044 Jan Pejřimovský, pejrimovsky@pekokarton.cz, 725 665 599
Souhrn:
Požadavky na MěÚ:
Požadavek na MěÚ: žádáme o co nejrychlejší zařazení řešení kanalizace Nového Ranska do investičních akcí.
Požadavek na MěÚ: žádáme o co nejrychlejší zařazení vybudování cyklostezky do investičních akcí.
Požadavek na MěÚ: žádáme o zařazení vybudování úsekového měření do investičních akcí.
Požadavek na MěÚ: žádáme o vyvolání jednání se zástupci zemědělců za účasti osadního výboru. Žádáme o zavedení omezení rychlosti do 30 km/hod. Žádáme o zamezení vjezdu vozidel nad 3,5 t.
Požadavek na MěÚ: Zajistit přímé napojení autobusů z Nového Ranska do Chotěboře.
Dotazy na MěÚ: kdo rozhoduje o vybudování odhlučňovací stěny?
Dotaz na MěÚ: jaký má vedení města postoj k provozu mezi Novým Ranskem a Pobočákem?
Dotaz na MěÚ: jaký má vedení města postoj k vyřešení situace se zajištěním pozemků pro kontejnery
Dotaz na MěÚ: jaký má vedení města postoj ke změně skladby kontejnerů a k požadavku uložení dvou dalších kontejnerů na bioodpad?